K větší dávce sebevědomí jsem se musela propracovat. Přišlo s přibývajícími zkušenostmi a prospěla mu i dávka aktivních znalostí, použitelných na dotaz, říká Petra Budíková z advokátní kanceláře Rödl & Partner.
V novém seriálu představujeme podporovatelky a ambasadorky projektu #PRVNÍCH100LET.
Proč jste se rozhodla pro kariéru v rámci vašeho oboru?
Měla jsem k právu vždy blízko. Navíc právní vzdělání nabízí nepřeberné možnosti uplatnění. Konkrétně advokacie je dle mého názoru velmi zajímavé poradenství, které se navíc odvíjí od různorodých případů klientů. Navíc se setkávám s různými lidmi, což mě nesmírně obohacuje. Je rovněž zajímavé vidět vyjednávací techniky a nastavení různých lidí. S některými protistranami lze dosáhnout kompromisní dohody, s jinými protistranami je třeba se soudit. Jako advokáti se celoživotně vzděláváme.
Jaké tipy byste sdílela s ženami, které se snaží zlepšit svůj time management?
Plánovat a nezaleknout se častých změn v elektronickém kalendáři. Na druhou stranu asertivně nastavovat hranice, aby změny nebyly neustálé, ale pouze v případě opravdové nutnosti. Mít každý den ideálně časový úsek jak na práci, tak na pracovní setkávání s klienty či kolegy.
Vybavíte si první jednání, které jste vedla? Bylo těžké vybudovat si na takový úkol dostatečné sebevědomí, nebo vám to bylo vždy přirozené?
Ano vybavuji a byla jsem samozřejmě nervózní. K větší dávce sebevědomí jsem se musela „propracovat“. Řekla bych, že s přibývajícími zkušenostmi přišlo přirozeně více sebevědomí. Je k tomu důležitá i kombinace určité dávky aktivních znalostí, které lze na dotaz ihned použít.
Máte recept na to, jak pracovat s takzvaným imposter syndromem?
Je třeba si kriticky přiznat, zdali je člověk perfekcionista a má tendence se zpochybňovat. Pomáhá, když se sám pochválí, sepíše si své životní posuny a úspěchy. Tím si je více uvědomí a přijme je lépe za vlastní.
Pokud spolupracujete s nastupující generací, v čem vidíte její lepší připravenost pro úspěšnou profesní dráhu ve světě práva? A v čem naopak jistý deficit?
Dle mé zkušenosti je nastupující generace výborně připravená z hlediska informačních technologií a umí je perfektně používat. Mnohdy se však až trochu nekriticky spoléhá na jejich výsledky při vyhledávání anebo zpracování některých úkolů. Také poněkud méně komunikuje na osobní bázi. Dle mého je však osobní komunikace stále nejdůležitější, a to jak v pracovním, tak ve klientském vztahu. Na druhou stranu se mi u nastupující generace líbí její sebevědomí. Většinou ho umí také dobře prodat.
Comentarios