Před branami advokátních kanceláří dnes obvykle nestojí nekonečný zástup zájemců o nově otevřenou pozici. Má to různé důvody, ale průzkum koncipientky Šárky Chytrové mezi jejími více než šesti tisíci sledujícími na Instagramu mimo jiné ukázal, že 62 procent advokátních koncipientů postrádá zpětnou vazbu. Ta je přitom naprostý základ, míní Jana Hladká Zilvarová z advokátní kanceláře ZCH Legal. Jana Sedláková z kanceláře Sedlakova Legal dává tomuto tématu dokonce takovou prioritu, že v posledních třech měsících pustila většinu klientské práce, aby se věnovala nastavení systému práce s lidmi. Obě dámy debatovaly v livestreamu Právničky LIVE, který je součástí projektu #PRVNÍCH100LET.
Advokáti se podle Jany Sedlákové od svých začátků učí dávat zpětnou vazbu ve stylu: tady jsi nedočetl poslední paragraf zákona a zde ti ujela definice. Sami ji takto dostávali už na škole ve formě recenze na seminární nebo diplomovou práci. "Pro mě tohle není ta správná zpětná vazba, je to jen první půlka," zdůraznila s tím, že se nyní ve své firmě intenzivně věnovala nastavení 360stupňové zpětné vazby. "Sbíráme ji ze spodu, z vrchu, z boku, měli jsme školení s psycholožkou na téma emočního spektra. Já jsem nevěděla, jak široké je kolo emocí a rozšířila jsem si hodně slovník," přiblížila Sedláková.
Stejně důležité jako zpětnou vazbu dávat je také ji přijímat. Lidé totiž obvykle špatně přijímají cokoli, co si vyhodnotí jako kritiku. Pocity nespravedlnosti, neférovosti, neoprávněnosti jsou silné emoční spouštěče. "Myslím si, že bychom měli hodně pracovat na tom, abychom se naučili akceptovat věci, které nám třeba nejsou příjemné," řekla Jana Sedláková.
Poznamenala také, že advokacie je podle ní řemeslo jako každé jiné a dočíst celý paragraf zákona se každý naučí s léty praxe. Mnohem důležitější část profese vidí nyní jakožto majitelka kanceláře právě v řízení firmy a práci s lidmi. "To se neučíme a je to něco, co mi šíleně chybělo," vysvětlila Jana Sedláková důvod svého několikaměsíčního exkurzu do personalistiky a managementu. Zároveň se vyznala, že udělala vůči svým zaměstnancům za šest sedm let tolik chyb, že jim dluží spoustu omluv. "Ale oni to vědí, já se jim omlouvám pravidelně," dodala.
Jana Hladká Zilvarová popsala praxi kanceláře ZCH Legal, kde většinu případů řeší vždy dva lidé kvůli zastupitelnosti. Všichni advokáti nebo seniornější právníci ví, že musí kolegovi, který s nimi pracuje, dávat zpětnou vazbu. Není tak například myslitelné, aby koncipient chystal e-mail klientovi a advokát ho odeslal, aniž dal profesně mladšího kolegu do kopie. "Stejně tak učíme naše koncipienty, aby dávali zpětnou vazbu studentům, protože oni pak také vidí, jak je složité někomu poskytnout informaci o tom, co udělal nebo neudělal správně," zmínila.
Pravidelnou záležitostí jsou sezení jeden na jednoho, kdy advokát hodnotí koncipientovu práci. Pohovor je strukturovaný a součástí je i part, kdy naopak koncipient má možnost říct, co nevyhovuje jemu. "Vždycky říkám větu: zůstane to tady za těmi dveřmi. Ono je to samozřejmě velmi těžké, protože když někdo přijde, že mu v kanceláři o 35 lidech práce s někým nevyhovuje a dotyčný se to nesmí dozvědět, tak se s tím musíte nějak vypořádat. Ale vypořádáváme se a nenecháme to zameteno pod kobereček," popsala Jana Hladká Zilvarová.
Přístup ZCH Legal není podle čísel ze zmíněného průzkumu běžný standard, ale partnerka této kanceláře nabídla možné vysvětlení: "advokacie je tak trochu o penězích. Každou hodinu musíte nějakým způsobem převést na peníze a samozřejmě čas, který věnujete práci s lidmi, stojí spoustu peněz". Menší kanceláře podle ní nemusí být ochotné je obětovat. "V tom se ten náhled musí změnit, protože každý potřebuje zpětnou vazbu a je důležité, aby byla oboustranná," uvedla Jana Hladká Zilvarová.
Je nutná reforma českého školství? Nakolik změní právní profesi umělá inteligence? Proč z advokacie nikdy nezmizí stres?
Comments